Can anyone tell me if it is necessary to fit a coolant alarm on these engines or are the alarms more relevant to the older diesels.
Also I was told there was a fact sheet on the site (in French as well?) to hand over to a garage if the system failed and needed refilling. Can't find it although I am a new member and finding my way round.
Lastly, where can you get hold of replacement footwell mats for Bongos. Again I've looked and had no success.
Thanks
COOLANT ALARM 2 LITRE PETROL ENGINE, 2002 MODEL
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- daveblueozzie
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Re: COOLANT ALARM 2 LITRE PETROL ENGINE, 2002 MODEL
this was posted a while back by Haydn (coolant alarm ) about how to bleed the system it was translated but it is not 100%
NOTE.. (Before you start) Get a large funnel and cut the spout so the bleed tube will push up into it nice and tight.(in emergency use a large "pop" bottle and cut off the bottom). Don't take the bung out of the pipe yet.
Pre mix your coolant......30% min/50%max.
1..remove the plastic air scoop from under the bonnet.
2..remove the pressure cap off the expansion tank.
3..remove the pressure cap from the radiator and fill to brim if it is not already full.
4..replace radiator cap.
5..fill the expansion tank to the FULL line.
6..release the radiator cap till coolant overflows and tighten radiator cap.
7..top up expansion tank to FULL
8..under the passenger seat ..find the coolant bleed tube...remove the bung and push up into funnel.
9..half fill the funnel with premixed coolant.
Note..by raising/lowering the funnel and controlling engine revs, you will from now on be able to control the level of the coolant in the header tank & funnel.
At no point from now on allow the funnel to empty or the header tank to drop below FILL.
10..start the engine...switch on heaters.....rev to 2500 for 3 mins....idle for 1 min.
11..keep repeating this cycle until the heaters blow hot and switch the heaters off.
12..carry on with the rev 2500/idle cycle..raising and lowering the funnel...you will have to do this for about 30/40 mins.....UNTILL THE BOTTOM HOSE GETS GOOD AND WARM/HOT..(Thermostat open).
Once this happens carry on till all bubbles stop and replace the bleed tube bung (wear gloves..very hot)put the bung in as coolant is flowing out so no air can sneak in.
Top up the tank...replace the tank cap.....go for a drive and keep a eye on coolant levels for a few days....should be o.k. If job was done properly.
THE SECRET IS TO GET THE BOTTOM HOSE HOT WHILST BLEEDING (THERMOSTAT OPEN)
ANY PROBLEMS PHONE ME 01458 270230 AND ASK FOR HAYDN.
This is probably not 100% translated, but should help.
NOTE. (Avant vous commencez) obtenir un grand entonnoir et couper le bec ainsi le tube de soutirage soulèveront dans lui gentil et fortement. (dans l'utilisation de secours un grand " ; pop" ; mettez en bouteille et découpez le fond). Don' ; t prennent le bondon hors de la pipe encore. Mélangez pré votre liquide réfrigérant ...... 30% min/50%max.
1.remove le godet d'air en plastique de dessous le capot.
2.remove le chapeau de pression outre de la cuve d'expansion.
3.remove le chapeau de pression du radiateur et de la suffisance à déborder si elle n'est pas déjà pleine. bouchon du radiateur
4.replace.
5.fill la cuve d'expansion à l'en trait plein.
6.release le bouchon de radiateur jusqu'aux débordements de liquide réfrigérant et serrent le bouchon de radiateur.
7. refaites le plein de la cuve d'expansion à COMPLÈTEMENT
8.under le siège de passager. .find le tube de purge de liquide réfrigérant… enlèvent le bondon et soulèvent dans l'entonnoir. suffisance
9.half l'entonnoir avec le liquide réfrigérant pré-mélangé. Augmenter de la note. .by/abaissant l'entonnoir et commandant le moteur revs, vous pourra dorénavant commander le niveau du liquide réfrigérant dans le & de réservoir d'en-tête ; entonnoir. À aucun point permettez dorénavant à l'entonnoir de vider ou au réservoir d'en-tête de se laisser tomber au-dessous de la SUFFISANCE.
10.start que le commutateur de moteur… sur des réchauffeurs ..... rev à 2500 pendant 3 minutes….tournez au ralenti pendant 1 mn.
11.keep répétant ce cycle jusqu'aux réchauffeurs soufflent chaud et coupent les réchauffeurs.
12. .carry on avec rev 2500/idle le cycle. .raising et abaissant l'entonnoir… vous devrez faire ceci pour environ 30/40 de minutes ..... JUSQU'À CE QUE LE TUYAU INFÉRIEUR OBTIENNE BON ET WARM/HOT. (Thermostat ouvert).
Une fois que ceci se produit continuez jusqu'à ce que toutes les bulles arrêtent et remplacent le bondon de soutirage de tube (gants. .very d'usage chauds) mettent le bondon dedans comme le liquide réfrigérant sort ainsi aucun air ne peut partir furtivement dedans. Refaites le plein du réservoir… remplacent le chapeau de réservoir ..... vont pour une commande et gardent un oeil aux niveaux de liquide réfrigérant pour des quelques ould de days....sh pour être bien. Si le travail était réalisé correctement.
LE SECRET EST D'OBTENIR LE TUYAU INFÉRIEUR CHAUD TOUT EN SAIGNANT (LE THERMOSTAT OUVERT)
NOTE.. (Before you start) Get a large funnel and cut the spout so the bleed tube will push up into it nice and tight.(in emergency use a large "pop" bottle and cut off the bottom). Don't take the bung out of the pipe yet.
Pre mix your coolant......30% min/50%max.
1..remove the plastic air scoop from under the bonnet.
2..remove the pressure cap off the expansion tank.
3..remove the pressure cap from the radiator and fill to brim if it is not already full.
4..replace radiator cap.
5..fill the expansion tank to the FULL line.
6..release the radiator cap till coolant overflows and tighten radiator cap.
7..top up expansion tank to FULL
8..under the passenger seat ..find the coolant bleed tube...remove the bung and push up into funnel.
9..half fill the funnel with premixed coolant.
Note..by raising/lowering the funnel and controlling engine revs, you will from now on be able to control the level of the coolant in the header tank & funnel.
At no point from now on allow the funnel to empty or the header tank to drop below FILL.
10..start the engine...switch on heaters.....rev to 2500 for 3 mins....idle for 1 min.
11..keep repeating this cycle until the heaters blow hot and switch the heaters off.
12..carry on with the rev 2500/idle cycle..raising and lowering the funnel...you will have to do this for about 30/40 mins.....UNTILL THE BOTTOM HOSE GETS GOOD AND WARM/HOT..(Thermostat open).
Once this happens carry on till all bubbles stop and replace the bleed tube bung (wear gloves..very hot)put the bung in as coolant is flowing out so no air can sneak in.
Top up the tank...replace the tank cap.....go for a drive and keep a eye on coolant levels for a few days....should be o.k. If job was done properly.
THE SECRET IS TO GET THE BOTTOM HOSE HOT WHILST BLEEDING (THERMOSTAT OPEN)
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NOTE. (Avant vous commencez) obtenir un grand entonnoir et couper le bec ainsi le tube de soutirage soulèveront dans lui gentil et fortement. (dans l'utilisation de secours un grand " ; pop" ; mettez en bouteille et découpez le fond). Don' ; t prennent le bondon hors de la pipe encore. Mélangez pré votre liquide réfrigérant ...... 30% min/50%max.
1.remove le godet d'air en plastique de dessous le capot.
2.remove le chapeau de pression outre de la cuve d'expansion.
3.remove le chapeau de pression du radiateur et de la suffisance à déborder si elle n'est pas déjà pleine. bouchon du radiateur
4.replace.
5.fill la cuve d'expansion à l'en trait plein.
6.release le bouchon de radiateur jusqu'aux débordements de liquide réfrigérant et serrent le bouchon de radiateur.
7. refaites le plein de la cuve d'expansion à COMPLÈTEMENT
8.under le siège de passager. .find le tube de purge de liquide réfrigérant… enlèvent le bondon et soulèvent dans l'entonnoir. suffisance
9.half l'entonnoir avec le liquide réfrigérant pré-mélangé. Augmenter de la note. .by/abaissant l'entonnoir et commandant le moteur revs, vous pourra dorénavant commander le niveau du liquide réfrigérant dans le & de réservoir d'en-tête ; entonnoir. À aucun point permettez dorénavant à l'entonnoir de vider ou au réservoir d'en-tête de se laisser tomber au-dessous de la SUFFISANCE.
10.start que le commutateur de moteur… sur des réchauffeurs ..... rev à 2500 pendant 3 minutes….tournez au ralenti pendant 1 mn.
11.keep répétant ce cycle jusqu'aux réchauffeurs soufflent chaud et coupent les réchauffeurs.
12. .carry on avec rev 2500/idle le cycle. .raising et abaissant l'entonnoir… vous devrez faire ceci pour environ 30/40 de minutes ..... JUSQU'À CE QUE LE TUYAU INFÉRIEUR OBTIENNE BON ET WARM/HOT. (Thermostat ouvert).
Une fois que ceci se produit continuez jusqu'à ce que toutes les bulles arrêtent et remplacent le bondon de soutirage de tube (gants. .very d'usage chauds) mettent le bondon dedans comme le liquide réfrigérant sort ainsi aucun air ne peut partir furtivement dedans. Refaites le plein du réservoir… remplacent le chapeau de réservoir ..... vont pour une commande et gardent un oeil aux niveaux de liquide réfrigérant pour des quelques ould de days....sh pour être bien. Si le travail était réalisé correctement.
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Lost without my Bongo.
Re: COOLANT ALARM 2 LITRE PETROL ENGINE, 2002 MODEL
People/garages who are breaking bongos may have these. Or try ebay. If you ask about mats in THIS SECTION you may get more response.Lastly, where can you get hold of replacement footwell mats for Bongos. Again I've looked and had no success.
Allans Garage retired. Try PGS (Plymouth Garage Services) or Mayflower Auto Services Plymouth
- haydn callow
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Re: COOLANT ALARM 2 LITRE PETROL ENGINE, 2002 MODEL
I belive you are just as likely to lose coolant from a V6 as a diesel, after all the hoses etc are the same age and getting on a bit and you are just as likely to forget to replace the header tank cap....these are the most likely causes of coolant loss...Having said that ..it would seem that the V6 and 4 cly engines are less prone to the severe damage caused by overheating....Quite a few petrol Bongos have the alarms fitted and at least 3 I know of have had the alarm work for them
Re: COOLANT ALARM 2 LITRE PETROL ENGINE, 2002 MODEL
You might have a problem with this the 2l Petrol is a bit different it doesn't have a "Bleed Tube" !!daveblueozzie wrote:this was posted a while back by Haydn (coolant alarm ) about how to bleed the system it was translated but it is not 100%
NOTE.. (Before you start) Get a large funnel and cut the spout so the bleed tube will push up into it nice and tight.(in emergency use a large "pop" bottle and cut off the bottom). Don't take the bung out of the pipe yet.
Pre mix your coolant......30% min/50%max.
See this thread.
Geoff
2001 Aero V6, AFT, full side conversion.
2001 Aero V6, AFT, full side conversion.